14 maja, po raz pierwszy od ponad 50 lat, warszawskimi ulicami Goworka, Spacerową i Gagarina przejechał tramwaj. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla m. st. Warszawy dopuścił do użytkowania ten fragment torowiska 11 maja br. Pozwoliło to na otwarcie tego odcinka i pierwsze kursy z pasażerami.
Inwestycja stanowi jeden z etapów budowy linii tramwajowej do Wilanowa w Warszawie. Dzięki niej pasażerowie z Dolnego Mokotowa zyskali nowe połączenie z Śródmieściem, Wolą i Bemowem. To najbardziej wyczekiwana inwestycja w Warszawie i największy projekt tramwajowy w Polsce.
Rola nadzoru budowlanego
Inwestor, tj. Tramwaje Warszawskie sp. z o. o. złożył wniosek do PINB dla m.st. Warszawy o pozwolenie na użytkowanie pod koniec kwietnia br.
11 maja 2024 r. na podstawie analizy dokumentacji i przeprowadzonej kontroli obowiązkowej Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla m.st. Warszawy wydał 2 pozytywne decyzje na użytkowanie:
- trasy tramwajowej wraz z infrastrukturą na ul. Gagarina,
- układu tramwajowego w ciągu ul. Goworka, ul. Spacerowej, fragmentu ul. Gagarina i budynku podstacji „Zajączkowska".
Dzięki temu pasażerowi mogli skorzystać z nowego połączenia już 14 maja.
Znaczenie dla warszawiaków
„Jedenastka” w godzinach szczytu będzie kursować co osiem minut.
Trasa ma strategiczne znaczeniu dla warszawiaków, gdyż docelowo połączy największe dzielnice w mieście Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów z centrum i zlokalizowanymi tutaj dworcami. Umożliwi mieszkańcom szybsze i bardziej komfortowe przejazdy pomiędzy dzielnicami.
„Jedenastka” w liczbach
- 19 km długości trasy,
- 4 nowe przystanki,
- czas przejazdu z ulicy Puławskiej na Sielce - 6 minut,
- częstotliwość kursowania - co 8 minut w dni powszednie w godzinach szczytu i co 12 minut poza nim.