Powrót do strony głównej serwisu głownego urzędu nadzoru budowlanego

logo Youtube logo X logo Linkedin

Rok 2021 w Głównym Urzędzie Nadzoru Budowlanego

Powrót
Logo GUNB

Zbliżamy się do końca tego roku. Dla nas jest to okazja, aby podzielić się sukcesami. A jest i czym, ostatnie dwa lata to dla nas to czas wytężonej pracy i wielu zmian na polu procesu inwestycyjno-budowlanego oraz walki z niską emisją. Dołączyliśmy do cyberrewolucji i zainicjowaliśmy wiele zmian. Oto najciekawsze z nich.

Pierwszym bardzo ważnym osiągnięciem, nad którym prace toczą się od 2020 r. jest serwis e-Budownictwo. To pionierskie rozwiązanie, które daje liczne korzyści. e-Budownictwo to projekt, który wychodzi naprzeciw oczekiwaniom środowiska architektów, inżynierów i potrzebom inwestorów.

Czy wiecie, że:

Jeszcze na początku 2020 r. bez wizyty w urzędzie inwestorzy nie mogli dosłownie nic załatwić. Nie mogli złożyć żadnego wniosku, ani dokonać zgłoszenia przez Internet w organach administracji architektoniczno-budowlanej i w nadzorze budowlanym. Natomiast od 2021 r.  w serwisie e-Budownictwo dostępne są 23 formularze on-line. Od 2021 roku sprawy związane z budownictwem można załatwiać przez Internet, bez wychodzenia z domu. Są to m.in. wniosek o pozwolenie na rozbiórkę, wniosek o przeniesienie decyzji o pozwoleniu na budowę, zawiadomienie o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych, czy zawiadomienie o zakończeniu budowy.

Od lipca 2021 r. można złożyć wniosek o pozwolenie na budowę i zgłoszenie wraz z cyfrowym projektem budowlanym. Inwestorzy, zgodnie z nowymi przepisami mają możliwość przedłożenia w urzędzie projektu w wersji elektronicznej. Cyfrowy projekt budowlany to projekt, który ma na celu przede wszystkim rozwiązanie problemu nadmiaru papierowej dokumentacji w procesie budowlanym w administracji.

Zapytacie, jakie są to korzyści? 

A czy wiecie, że:

System papierowego obiegu dokumentacji w sprawach związanych z budownictwem generuje zużycie papieru i koszty o ogromnym rozmiarze. Roczne, krajowe zużycie papieru w procedurze wniosku o pozwolenie na budowę wynosi 22,5 mln. kg. Objętościowo to  35 tys. m³ powierzchni potrzebnej do przechowywania dokumentacji. Gdybyśmy zebrali i ustawili te wszystkie dokumenty na działce o powierzchni 50 x 50 metrów kwadratowych, mielibyśmy 4 kondygnacyjny budynek.  Tak wygląda roczne zapotrzebowanie. Mnożąc to przez konkretne lata, wynik robi wrażenie. Dokumentów tych nie można zutylizować ani recyclingować. Muszą być przechowywane i magazynowane.

Rozwiązaniem tego problemu jest właśnie wprowadzenie cyfrowego projektu budowlanego i umożliwienie obsługi wniosku o pozwolenie na budowę online z wykorzystaniem strony e-Budownictwo.

Korzyściami cyfrowego projektu budowlanego, które wpływają na podwyższenie standardu pracy są: uproszczenie formy dokumentu, ułatwienie pracy projektantom, inwestorom, przyśpieszenie procesu składania wniosków o pozwolenie na budowę i zgłoszeń z projektem budowlanym oraz redukcja kosztów prowadzenia działalności dla pracowni projektowych. Co istotne, cyfryzacja umożliwiła nieprzerwane działanie procedur oraz bezpieczeństwo pracowników je obsługujących.

Ponadto serwis e-Budownictwo to:

  • podwyższenie standardu obsługi obywateli w procesie inwestycyjno-budowlanym
  • uruchomienie narzędzia komunikacji z urzędem, udostępnienie ujednoliconych formularzy na jednej platformie – wygodnej dla użytkownika
  • integracja z usługami GUGiK, pozwalająca na automatyzację wniosków
  • oszczędność czasu dla inwestorów – załatwianie spraw bez wychodzenia z domu

Jest to krok milowy dla organów administracji budowlanej oraz dla inwestorów. Jest to również pakiet korzyści ułatwiających pracę.

Satysfakcja użytkowników wyrażona w badaniu ankietowym oraz rosnąca liczba odsłon serwisu, pozwala nam zaliczyć serwis e-Budownictwo do naszych bardzo ważnych sukcesów.

Naszym drugim równie istotnym osiągnięciem, w minionym czasie, jest budowa od podstaw Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków – CEEB.

Powstaniu ewidencji CEEB przyświecały następujące cele:

  • poprawa jakości powietrza w Polsce
  • udostępnienie organom administracji centralnej i samorządowej skutecznego narzędzia do realizacji polityki niskoemisyjnej
  • gromadzenie, przetwarzanie i analizowanie szczegółowych danych o budynkach w całej Polsce
  • poprawa stanu technicznego budynków w zakresie bezpieczeństwa poprzez uruchomienie e-usług dla obywateli takich jak zamówienie przeglądu kominiarskiego i inwentaryzacja budynku.

Pierwsza e-usługa w ramach CEEB, czyli system IT do składania deklaracji działa już od 1 lipca 2021 r. Obecnie mamy system, w którym obywatele deklarują to, czym ogrzewają swoje domy. Docelowo te dane będę weryfikowane przez organy w ramach kontroli okresowych palenisk, kontroli przewodu kominowego, kontroli gospodarowania odpadami komunalnymi, kontroli emisji i in.

Gromadzenie danych nie jest tu jednak jedynym celem. Kluczowe jest tu ich udostępnianie. Dane gromadzone w CEEB będą udostępnione blisko 25 podmiotom wskazanym w ustawie, ale także każdemu zainteresowanemu właścicielowi lub zarządcy nieruchomości po uwierzytelnieniu.  Dzięki udostępnieniu danych z CEEB możliwa będzie efektywna realizacja zadań pomocowych w zakresie modernizacji budynków i wymiany starych pieców na nowe źródła ciepła przez samorządy.

Tym samym CEEB staje się bardzo cenną cegiełką w drodze o wyższą jakość życia w Polsce.

Aktualnie w ewidencji znajduje się blisko 700 tys. złożonych deklaracji i ich liczba stale rośnie.

Nie spoczywamy na laurach. Pierwsze sukcesy zmotywowały nas do pracy nad kolejnymi usprawnieniami cyfryzacyjnymi. Nasza mapa drogowa na przyszłość to prace nad narzędziami elektronicznymi dostępnymi dla obywateli, ale również dla naszych organów, w celu usprawnienia ich pracy.

W II połowie 2021 r. zakończyliśmy także prace nad:

  • elektronicznym Centralnym rejestrem osób posiadających uprawnienia budowlane - e-CRUB, który ma zastąpić obecny CRUB - gdzie projektanci muszą występować  pisemnie do GUNB, aby uzyskać uprawnienia po zdanym egzaminie, a później za każdym razem przedkładać pisemne oświadczenia organom. Nowy system ma umożliwić uzyskanie uprawnień zaraz po zdanym egzaminie, weryfikację uprawnień online w organach i uruchomienie wyszukiwarki publicznej z dostępną bazą osób pełniących samodzielne funkcje techniczne w budownictwie.

 

  • nową elektroniczną wersją wyszukiwarki Rejestru Wniosków, Decyzji i Zgłoszeń w sprawach budowlanych - RWDZ+.  Najważniejszą modernizacją była budowa interfejsu API dla RWDZ, który będzie mógł pobierać dane z innych systemów w pełni automatycznie. Będzie możliwa integracja nowego RWDZ m. in. z programem dziedzinowym do obsługi procesów budowlanych wykorzystywanym w starostwach powiatowych, serwisem e-Budownictwo i innymi, powstającymi w przyszłości rozwiązaniami IT

 

  • nowym elektronicznym Systemem Nadzoru Rynku Wyrobów Budowlanych e-SNRWB, dzięki wbudowanemu modułowi analitycznemu i  raportowemu system pomaga w usprawnieniu czynności kontrolnych i przekazywaniu informacji pomiędzy jednostkami WINB oraz do GINB. System posiada także funkcje przydatne w planowaniu codziennej pracy inspektora.

 

W kolejce już czeka na uruchomienie e-DB - elektroniczny Dziennik budowy, który będzie funkcjonował w skali ogólnokrajowej. Rozpoczęliśmy również prace nad nowym projektem informatycznym SOPAB - Systemem do Obsługi Postępowań Administracyjnych w Budownictwie, tj. systemem IT do prowadzenia przez organy aab i nb elektronicznych postępowań administracyjnych.

Największym naszym sukcesem w mijającym roku jest jednak fakt, że dzięki głębokiemu zaangażowaniu Doroty Cabańskiej p.o. Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, w toku prac sejmowych nad budżetem państwa na rok 2022 udało zwiększyć się fundusz wynagrodzeń służb powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego w całym kraju o łączną kwotę w wysokości 30 mln zł.

Biorąc pod uwagę obecny poziom wynagrodzeń terenowych służb nadzoru budowlanego i brak ich dofinansowania na przestrzeni wielu ostatnich lat, praktycznie niemożliwe było pozyskanie i utrzymanie w dłuższej perspektywie odpowiednich kadr dysponujących odpowiednią wiedzą techniczną i prawną niezbędną do prawidłowej realizacji działań. Oferowany poziom wynagrodzeń w PINB był z jednej strony niewspółmierny do oczekiwań kompetencyjnych stawianych w naborach i przede wszystkim stawał się coraz mniej konkurencyjny – nie tylko w odniesieniu do podmiotów rynkowych zatrudniających osoby z uprawnieniami budowlanymi, ale także w stosunku do ofert pracy kierowanych przez inne jednostki administracji publicznej. Podjęte działania realnie przełożą się na podwyższenie wynagrodzeń w PINB średnio o ok. 1000 zł brutto, co zapoczątkuje trend wychodzenia terenowych służb nadzoru budowlanego z niezmiernie trudnej sytuacji organizacyjno-finansowej.

To tak pokrótce o naszej aktywności. O tych oraz innych ciekawych rezultatach naszego zaangażowania w proces cyfryzacji budownictwa i działaniach związanych z CEEB przeczytacie na naszej stronie internetowej: https://www.gunb.gov.pl/.

Śledźcie nasze aktualności.