e-CRUB czyli Centralny rejestr osób posiadających uprawnienia budowlane to ogólnopolska baza osób, które uzyskały uprawnienia budowlane po 1 stycznia 1995 r. W rejestrze mogą znaleźć się także osoby, które uzyskały uprawnienia przed tą datą. Wystarczy tylko złożyć odpowiedni wniosek.
System e-CRUB uruchomiliśmy 1 sierpnia 2022 r. Wpisanie swoich danych do e-CRUB stanowi formę promocji zawodowej, gdyż wpisy są dostępne w wyszukiwarce publicznej. Jest ona ogólnodostępna, a korzystać z niej może każda zainteresowana osoba, bezpłatnie, 24/7, z portalu e-Budownictwo: e-budownictwo.gunb.gov.pl.
Czyje wpisy są w bazie e-CRUB
Osoby, które uzyskały uprawnienia budowlane po 1 stycznia 1995 r. wpisywane są do systemu automatycznie i nie muszą podejmować żadnych dodatkowych działań w tym zakresie.
Nowelizacja ustawy - Prawo budowlane z 2022 r. umożliwiła osobom, które uzyskały uprawnienia przed 1995 r. dopisanie się do e-CRUB. Możliwe to jest po złożeniu odpowiedniego wniosku.
Warunkiem wpisania do e-CRUB jest członkostwo w samorządzie zawodowym.
Gdzie złożyć wniosek
Wniosek należy złożyć do okręgowej komisji kwalifikacyjnej właściwej izby samorządu zawodowego, której jest się członkiem.
Można to zrobić:
- osobiście,
- listownie,
- elektronicznie za pośrednictwem platformy ePUAP.
Do wniosku należy dołączyć:
- oryginał uprawnień budowlanych
- lub odpis poświadczony notarialnie za zgodność z oryginałem.
Jeśli natomiast dana izba posiada już kopię uprawnień, nie trzeba dołączać jej ponownie.
We wniosku należy także podać:
- imię (imiona) i nazwisko,
- adres zamieszkania,
- numer PESEL (lub dane dokumentu tożsamości w przypadku osób bez obywatelstwa polskiego),
- dane identyfikujące uprawnienia budowlane.
Czas rozpatrzenia wniosku
Okręgowa komisja kwalifikacyjna ma do 3 miesięcy na weryfikację danych od dnia złożenia wniosku. W przypadku wniosków opartych na danych już posiadanych przez izbę, możliwe jest uproszczone postępowanie, które może znacznie skrócić ten czas.
Korzyści z obecności w e-CRUB
Wpis do e-CRUB:
- ułatwia składanie wniosków o pozwolenie na budowę i innych dokumentów,
- eliminuje konieczność załączania kopii uprawnień czy potwierdzenia członkostwa w izbie,
- pozwala urzędnikom szybko i bezpośrednio zweryfikować uprawnienia danej osoby,
- wzmacnia wiarygodność wobec inwestorów,
- stanowi dodatkową formę promocji zawodowej, gdyż wpisy są dostępne w wyszukiwarce publicznej.
Wyszukiwarka dostępna jest na portalu: e-budownictwo.gunb.gov.pl