Powrót do strony głównej serwisu głownego urzędu nadzoru budowlanego

logo Youtube logo X logo Linkedin

Ciekawe interpretacje GUNB – system zielonego dachu jako wyrób budowlany

Powrót
Na zdjęciu: Blat biurka. Na nim leżą książki, młotek sędziowski na podstawce i ozdobna waga.

W najnowszym odcinku cyklu odpowiadamy na pytanie czy system/zestaw dachu zielonego jest wyrobem budowlanym, a w związku z tym czy podlega obowiązkowi sporządzania krajowej deklaracji właściwości użytkowych? To już 70. wydanie cyklu edukacyjnego: Ciekawe interpretacje GUNB.

Pytanie

Czy system/zestaw dachu zielonego jest wyrobem budowlanym, a w związku z tym podlega obowiązkowi sporządzania krajowej deklaracji właściwości użytkowych?

Odpowiedź

Zestawy do budowy dachów zielonych, według GUNB, nie podlegają obowiązkowi sporządzenia krajowej deklaracji właściwości użytkowych ani przeprowadzenia ocen i weryfikacji stałości właściwości użytkowych.

Wyjaśnienie

Wyrobem budowlanym jest każdy wyrób, który odpowiada definicji:

„wyrób lub zestaw wyprodukowany i wprowadzony do obrotu w celu trwałego wbudowania w obiektach budowlanych lub ich częściach, którego właściwości wpływają na właściwości użytkowe obiektów budowlanych w stosunku do podstawowych wymagań dotyczących obiektów budowlanych.”

Wspomniany w definicji zestaw oznacza wyrób budowlany wprowadzony do obrotu przez jednego producenta jako zestaw co najmniej dwóch odrębnych składników, które muszą zostać połączone, aby mogły zostać wbudowane w obiekty budowlane.

Brak podstaw do oznakowania CE

Nie wszystkie wyroby budowlane podlegają wymaganiom wynikającym z ustawy o wyrobach budowlanych.

Obowiązkowi sporządzenia deklaracji właściwości użytkowych i umieszczenia oznakowania CE podlegają wyłącznie wyroby budowlane:

  • objęte normami zharmonizowanymi w rozumieniu tego rozporządzenia,
  • dla których wydane zostały (na wniosek dobrowolnie złożony przez ich producenta) europejskie oceny techniczne.

Norma zharmonizowana dedykowana systemom dachów zielonych nie została ustanowiona. Wyroby budowlane, które nie są objęte normą zharmonizowaną w rozumieniu ww. rozporządzenia Nr 305/2011, nie mogą być wprowadzone do obrotu z zastosowaniem tego rozporządzenia. Zatem nie sporządza się dla nich deklaracji właściwości użytkowych – chyba, że ich producent wystąpiłby z dobrowolnym wnioskiem i uzyskał ww. europejską ocenę techniczną.

Czy ma zastosowanie system krajowy

W przypadku wyrobów budowlanych, które nie podlegają wymaganiom rozporządzenia Nr 305/2011 (to jest wyrobów, które ani nie są objęte normą zharmonizowaną, w rozumieniu tego rozporządzenia, ani dobrowolnie uzyskaną ww. europejską oceną techniczną), jeżeli do obrotu są wprowadzane w Polsce, co do zasady, stosuje się wymagania krajowe. Te wymagania:

  • dotyczą sporządzenia krajowej deklaracji właściwości użytkowych i umieszczenia znaku budowlanego,
  • mają zastosowanie do grup wyrobów określonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia w sprawie sposobu deklarowania właściwości użytkowych wyrobów budowlanych oraz sposobu znakowania ich znakiem budowlanym.

Przykłady wskazanych w rozporządzeniu grup wyrobów budowlanych, które mogą być elementem zestawu dachu zielonego:

  • w grupie wyrobów budowlanych lp. 3 „Membrany, w tym stosowane w postaci płynnej, izolujące przed wodą lub parą wodną” zostały ujęte m.in. geosyntetyki, geokompozyty, geosiatki, georuszty, geokraty.
  • w grupie lp. 8 „Geotekstylia, geomembrany i wyroby związane” uwzględniono m.in. geosyntetyki (membrany i tkaniny), geokompozyty, geosiatki, georuszty geokraty membrany do zastosowań jako bariera dla cieczy i gazów, warstwa ochronna, do drenowania i filtracji, do zbrojenia gruntu podlegających wymaganiom w zakresie reakcji na ogień,
  • w grupie lp. 22 „Pokrycia dachowe, świetliki, okna dachowe i wyroby pomocnicze. Zestawy dachowe” wymieniono m.in. systemy pokryć dachowych z elastycznych wyrobów wodochronnych mocowanych mechanicznie, łącznie z systemem mocowania, łączenia, obróbką krawędzi z lub bez izolacji termicznej.

Natomiast zestawy do budowy „dachów zielonych” literalnie nie zostały wymienione w tym załączniku. Wyroby budowlane nieobjęte ww. załącznikiem nr 1 nie podlegają obowiązkowi sporządzenia krajowej deklaracji właściwości użytkowych ani przeprowadzenia ocen i weryfikacji stałości właściwości użytkowych.

Podstawa prawna:

  1. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 305/2011 z dnia 9 marca 2011 r. ustanawiające zharmonizowane warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych i uchylające dyrektywę Rady 89/106/EWG:  art. 2 pkt 1) i 2), art. 4 ust. 1, art. 8 ust. 2, art. 19 ust. 1 oraz art. 26 ust. 1
  2. Ustawa o wyrobach budowlanych: art. 5 ust. 1 i 2 i art. 8 ust. 1.
  3. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 17 listopada 2016 r. w sprawie sposobu deklarowania właściwości użytkowych wyrobów budowlanych oraz sposobu znakowania ich znakiem budowlanym (Dz. U. z 2023 r. poz.873) – załącznik nr 1

O cyklu

W cyklu edukacyjnym: Ciekawe interpretacje GUNB wyjaśniamy wybrane przepisy prawa, które mogą budzić wątpliwości lub rozbieżne interpretacje. Znajdują się tu interpretacje przepisów ustawy – Prawo budowlane i ustawy o wyrobach budowlanych, jak również wyroki sądów, orzeczenia, odpowiedzi na pytania, wyjaśnienia.

Więcej interpretacji znajdziesz tu: Ciekawe interpretacje GUNB

Zapraszamy także do śledzenia nas na LinkedIn: profil GUNB